Ikt i skolen er tema jeg ofte har tenkt på... Den erfaringen jeg har med skole har ikke imponert meg. Med dårlig utstyr og økonomi, og mange ansatte som ikke har tilstrekkelig erfaringer for å legge tilrette for er god nok læring til elevene, er jeg skeptisk til at dagens krav skal kunne bli tilredstilt. Erfaringen min er fra barneskole.
Min 11 år gamle jente går nå i 5. klasse, i år har de begynt å lære seg å bruke skriveprogrammer som Word i Officepakken. Hun har vell kanskje fått en del kunnskaper hjemmefra ettersom vi har latt henne å prøve-og-feile her hjemme med god veiledning av en voksen. Også Word er noe hun har lært seg å bruke. Denne dagen kom hun hjem fra skolen og var oppriktig lei seg... På skolen denne dagen hadde de skullet lære seg å bruke Word, noe som hun allederde kunne bruke. I og med at hun behersket programmet så bra, fikk ikke hun benytte så mye tid på datamaskinen, men ble heller satt til å tegne... Dette er ikke tilfredstillende mener jeg. Opplæringsloven sier at det skal være tilpasset undervisning for alle elevene for å fremme videre utvikling. Det mener jeg ikke skolen vurderte i mitt tilfelle med datteren min. Skal man godta det?
En annen erfaring var i 1. klasse hvor elevene hadde stasjonsundervisning. Denne ene stasjonen var et pedagogisk program på pc. I et hjørne i et stort rom i gangen stod det 6 eldre pcer, for at disse skulle være klar til stasjonsundervisning i 1.time måtte læreren gå ned tidligere enn vanlig for å at maskinene skulle være klar til bruk. Programmene var greie og elevene likte og holde på med de, men problemet oppstod da 3 av maskinene stoppet å virke... Læreren som stod på denne stasjonen fikk ikke til å få maskinene i gang igjen, hun var mer tilstede for å holde orden på elevene. På denne stasjonen ble det ikke selvstendig prøving på pc etter denne hendelsen. Læreren satte to og to sammen og det ble et teamwork hvor elevene måtte dele på et sett headsett... Ikke tilstrekkelig mener nå jeg da... Men elevene virket ikke overrasket og godtok siuasjonen. Tror de var vant til at dette kunne skje...
Romløsninger, kapasitet på lærerne, økonomi, kunnskaper, rettningslinjer og beviste foreldre tror jeg kan være med å heve kompetansen til elevene. Er jo ikke skolen alene som skal legge tilrette for kunnskaper til barna våre... Vi e jo en ganske stor brikke til den store kunnskapspakken barna våre skal få innarbeidet etterhvert...
Ikt er vell det feltet som dagens generasjon får inn med morsmelka, mens den eldre generasjonen kanskje henger litt etter...?!?! Skolene får stadig nye krav de skal fylle dagene sine med elevne med, men er det plass for det? Er det økonomi til det som trengs for å gi barna kunnskaper om IKT i skolen? Og er det kultur for at noen får penger og tid til å utvikle/utdanne seg til å styrke denne kunnskapen til elevene? Og sist men ikke minst, tar ikt-delen for stor plass i dagens skolehverdag, på bekostning av andre fag?
Næ, nu e det kveld igjen, og æ må lægg mæ på ladning til en ny og spennende dag... Kanskje kan jeg lære noe nytt imorgen, eller kanskje aller helst kan jeg lære noe fra meg ;)
"Have fun"
Vet du? Jeg kjenner meg bare så godt igjen. Det er faktisk utrolig dårlig stilt i mange skoler. Helt uhørt å bli satt til å tegne! Alle skal jo ha undervisning på nivået de er på. Snakk med ledelsen, dette kan de ikke være fornøyd med. Kvalitetssikring er viktig! Vi er der for elevene, vi skal bare ikke tilpasse oss rammefaktorene. Stå på, lykke til:-)
ReplyDeleteHei!
ReplyDeleteJeg ble så engasjert av innlegget ditt at jeg skriver en post bittelitt basert på det. Jeg er så utrolig frustrert over manglende lærere og kunnskap og økonomi og midler til læring at jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg. Håper det er ok for deg :) Hadde vært utrolig interessant om vi kunne blogg-diskutere! :)
Una.